Blog poświęcony popularyzacji badań klimatycznych
Blog > Komentarze do wpisu

Dookoła świata

Dostałem email od Roberta Janeckiego, że jacht Romana Paszke jest gotowy do rejsu i że Paszke może wypłynie z Lorient pod koniec listopada lub na początku grudnia na rejs dookoła świata. Nawigację będziemy robić z Polski i z USA; ale jeżeli ten blog czyta jakiś dobry synoptyk to proszę do mnie napisać.

Tymczasem bloguję o meteorologii w żeglarstwie solo przez oceany. Pisze na podstawie artykułu jaki dziś skończyłem na Wikipedii. Optymizację trasy przeprowadza się obliczając linie stałego czasu (izochrony) i znajdując minimalny czas.  Wykorzytywane są do tego specjalne programy  - m.in. MaxSea, RayTech, czy Expedition. Programy wykorzystują  globalne modele falowania, dane satelitarne, prognozy pogody. Większość danych cyfrowych używanych w jachtowej nawigacji meteorologicznej przesyłanych jest na jacht w postaci zbiorów w formacie GRIB. Inne czynniki meteorologiczne i oceaniczne istotne w regatach transoceanicznych to temperatura powierzchni oceanu a zwłaszcza różnica temperatury pomiędzy oceanem i atmosferą, które wpływają na strumienie ciepła z oceanu i rozwój lokalnej konwekcji w czasie dnia w tropikach. W obszarach biegunowych istotną rolę odgrywa znajomość położenia lodu dryfującego i lodowców. Nawigator i metorolog mogą przesyłać informację na jacht za pomocą połączenia satelitarnego.

Roman Paszke Gemini III na wdozie

Gemini III na wodzie. Paszke chce opłynąć świat ze wschodu na zachód. Jego strona sieciowa 
http://www.paszke360.com/będzie gotowa za jakieś 2 tygodnie.

 

Poniżej trochę linków dla żeglarzy, którzy chcą opłynąć świat.

Programy do nawigacji (optymalizacja drogi):
http://www.tidetech.org/  Prądy, stan morza
http://www.predictwind.com/ Routing (pierwszy bezpłatny serwis)

Stan oceanu:
http://sst.jpl.nasa.gov/SST/  Temperatura
http://www.scp.byu.edu/current_icebergs.html Lód

czwartek, 27 października 2011, pcirrus
Tagi: Roman Paszke

Polecane wpisy

Komentarze
2011/10/31 06:33:29
W szczecińskiej WSM nawigacją meteorologiczną (prowadzeniem statków ) zajmuje się prof. Bernard Wiśniewski i Jarosław Chomski (Zakład Łączności i Cybernetyki Morskiej) .Mają oni kilka nowoczesnych (sprawdzonych) programów wyliczających izochrony i trasy optymalne . Przez wiele lat zdobywali doświadczenie prowadząc firmę rutingową . Mieli zabezpieczać rejs bezzałogowego trimaranu. Potrzebna jest charakterystyka prędkościowa .
kuba